Kungsbron i Boden

Kungsbron i Boden

måndag 25 januari 2016

Träningslogg nr 7, Träning och arbete, en fundering över hur det kan hänga ihop

Jag har blivit kompis med löpbandet och längtar efter nästa träningspass, nu kör jag tre gånger i veckan, minst en timme åt gången, nackdelen är att vissa band nere på Apladalens stänger ner efter tjugofem minuter, när jag kör intervaller är det inget problem, då kör jag uppvärmning i tjugofem minuter för att sedan börja med mina intervaller, däremot när jag bestämt mig för att köra ett längre pass så kan det vara lite irriterande.

Så var det nu sist, i söndags när jag kom ner till gymmet hade jag bestämt mig för att köra ett längre pass, jag hade ställt in mig på att köra en timme i 5,13 tempo, självklart så var de löpband som inte var begränsade upptagna, en snabb omplanering till intervaller blev tvunget att göras, inget större problem egentligen, men det är ganska intressant att fundera över hur vi reagerar när saker och ting inte går som vi har tänkt, för mig har det egentligen inte någon större betydelse om jag kör intervall eller långpass. Trots detta så stör det mig att inte kunna köra det pass som jag hade tänkt, nu blev det istället tjugofem minuter som uppvärmning i 5,13 tempo, efter detta körde jag några 6 minuters intervaller i 4,30 tempo, det är en ganska rejäl pulshöjare, sen körde jag några tvåminutersintervaller i 4,08 tempo, som avslutning rundade jag av med lite lättsam joggning strax under 6.0 tempo. Allt som allt så tog det ganska precis en timme, och det var skönt att krypa in i duschen efteråt.

I dag hade vi studiedag på skolan, faktiskt första gången som jag känt att det varit en givande och intressant studiedag, kanske därför att denna gång har det varit ett smörgåsbord av workshop att välja bland, fyra av dessa skulle väljas utifrån det egna utbildningsbehovet, gemensamt för alla dessa workshops var att dom handlade om IT i skolan och undervisningen, de workshops som jag deltog i var väldigt intressanta och givande, bara synd att man inte kunde få mera tid på varje ställe, hade gärna "grottat" ner mig mer i de ämnen som jag valt.

Hur hänger detta nu ihop med min träning, vid en av dessa workshops så blev det lite begreppsförvirring då föreläsaren hade en version av det som skulle gås igenom, webbaserad version via PC, själv satt jag med en App-version med begränsad funktion, vid detta tillfälle kom jag att tänka på löpbandet och känslan när någon annan har kommit före, men viktigast av allt är nog att i detta läge hamnar säkert flera av våra elever, hur handskas vi och hur uppmärksammar vi att eleverna verkligen hänger med i de program som vi använder, vi har ett ansvar att säkerställa att eleverna verkligen kan känna sig säker i programmet. Många gånger tror jag att vi rusar för fort fram, vi förutsätter att eleverna är längre fram i programmet än vad dom egentligen är.

Vi har datorer i skolan vare sig vi vill eller inte, det är upp till oss att förhålla oss till det, vi kan inte välja bort datorn som verktyg, frågan är bara hur vi ska kunna använda den på ett sådant sätt att den förenklar inlärningen för eleverna, tyvärr ser man allt för ofta hur det kastas ut datorer i skolorna utan tanke på hur dom ska användas, i bästa fall så blir det ett väldigt dyrt anteckningsblock, datorn är bara en pryl som innehåller en massa elektroniskt humbo-jumbo, men att fylla den med användbara program och intressant information det ligger på oss som lärare, men även på eleverna. Datorn har ingen begränsning det är bara vår fantasi som sätter gränser för hur vi kan använda oss av tekniken för att underlätta inlärningen, men det ställer krav på lärarkollegiet att ta sig an tekniken och lära sig hur man kan använda sig av den.

Vi har alla varit barn i början.


Till nästa gång ha de' gott
Tommy

1 kommentar:

  1. Härligt du tyckte det var givande. Som Tallvid sa, smörgåsbordet är till för att ge inspiration så att ni själva, eller i ämneslagen/programlagen, kan grotta ner er! Mycket nöje!! Jag kommer gärna ut och bollar frågor och teknik med er vid tillfälle. /Lissandra

    SvaraRadera